AKTIVNOSTI OB SVETOVNEM DNEVU HRANE
V tednu od 14.10. do 26.10.2024 smo na Osnovni šoli Col in podružnici Podkraj učenci 4. razreda izpeljali vrsto aktivnosti ob svetovnem dnevu hrane.
Raziskovali smo, kako nastane čokolada od zrna do tablice. Učenci so ugotavljali, kateri deležniki sodelujejo pri izdelavi čokolade: od tega, katera surovina je glavna, kaj vse se dodaja kakavu, da nastanejo različne vrste čokolad, kje raste kakav, kdo ga obira in kam potujejo zrna v predelavo. Skozi čigave roke potujejo surovine za čokolado, katera čokolada je bolj zdrava oziroma manj škodljiva, koliko čokolade dejansko poje človek na leto in koliko naj bi jo pojedli. Kakšna je cena posameznih čokolad in katera podjetja jih izdelujejo. Spoznali so tudi pravično trgovino.
Raziskovali smo, koliko hrane se zavrže doma, koliko v šoli in v restavracijah, kaj vse se lahko naredi iz ostankov hrane in kako lahko doma zmanjšamo ostanke. Večina učencev že od malih nog s starši nakupuje toliko živil, kot jih potem porabi, najprej pojedo in porabijo živila s krajšim rokom uporabnosti. Pri razgovoru o živilih, ki jih kupujejo, so učenci spoznavali, kaj določena živila vsebujejo. Katera živila so organizmu prijazna, katera ne. Pri raziskovanju so učenci navedli kar nekaj idej, kako ponovno uporabiti zavržke hrane. V nadaljevanju navajam nekaj primerov:
Iz starega kruha naredimo krušne drobtine ali kruhove cmoke ali šnite.
Iz ostankov mesa lahko naredimo polpete ali mesne kroglice.
Iz ostalih palačink lahko naredimo rezance ali kanelone.
Iz viška kuhanih testenin lahko naredimo lazanjo.
Iz ostankov pire krompirja lahko naredimo njoke.
Raziskovali smo, kateri poklici se ukvarjajo s hrano, prehrano in prišli do zanimivih ugotovitev.
V okviru zdravega (in trajnostnega) piknika smo se srečali z lokalnimi športniki in se z njimi pogovarjali, kaj jedo. Ugotovili smo, da jedo zdravo in uravnoteženo prehrano, ne pijejo alkohola in gaziranih pijač, ne jedo cvrte in hitro pripravljene hrane niti sladkarij. Njihova hrana temelji na beljakovinah, proteinih ogljikovih hidratih in vlakninah. Učenci so sami raziskovali, katera živila omenjene sestavine vsebujejo in ugotovili so, da so to predvsem zelenjava in žita ter sadje. Če pa so živila še doma pridelana ali kupljena od lokalnih kmetov, imajo pa še večjo vrednost. Ugotovili so naslednje: skozi manj rok, kot gre živilo, boljšo prehrambeno vrednost ima.
Izvedli smo eksperiment z jabolki. Krhlje jabolk smo opazovali v različnih tekočinah in ugotavljali spremembe, ki so se dogajale po določenem času. Krhlje smo potopili v navadno vodo, sladkano vodo, limonin sok in kis, enega smo pustili na zraku. Učenci so se učili raziskovalnih veščin, postavili hipoteze (kaj pričakujejo) in jih potem potrdili ali ovrgli.
Našim aktivnostim so se priključili tudi učenci 3. razreda podružnice, ki bodo na pobudo Centra za krepitev zdravja Ajdovščina pisali dnevnik zdravega zajtrka, pri čemer bodo iskali raznolikost in polnovrednost živil.
Mentorica vseh sodelujočih Veronika Tihelj Bajc
Osnovna šola Col – podružnica Podkraj